Huishoudgoeroe.nl

Beslagen autoruiten voorkomen.

beslagen autoruiten header uitgelichte afbeelding
 

Je loopt de deur uit op weg naar je afspraak. Het is koud buiten. Je stapt in de auto. Eigenlijk ben je al aan de late kant maar als er geen gekke dingen gebeuren dan kom je toch nog net op tijd. Maar dan zit je achter het stuur en kom je tot de ontdekking dat je autoruiten helemaal beslagen zijn.

Nu kom je zeker weten te laat op je afspraak, balen! Want het duurt echt wel even voordat je ramen weer helemaal schoon zijn. Welke manier je ook probeert om je beslagen ramen weer schoon te krijgen, het duurt toch een paar minuutjes voordat er helemaal geen condens meer op zit.

De boete voor het rijden met beslagen autoruiten is € 230,-. En ik denk dat je daar niet op zit te wachten. Maar hoe komt het nou dat de autoruiten beslaan? Hoe krijg je condens weg en wat kun je er aan doen om te voorkómen dat je autoruiten beslaan?

Lees lekker verder, ik ga je hier wat handige tips influisteren.

beslagen autoruiten linksboven

Hoe komt het dat autoruiten beslaan?

Autoruiten beslaan bij koud en nat weer, dus meestal in de herfst en winter. De autoruiten zijn koud en wij mensen zijn warm. Wij scheiden vocht uit door onze uitademing en lichaamswarmte, en die damp is ongeveer 37 graden.

Autoruiten zijn enkelglas. Als we in de koude auto stappen dan is de luchtvochtigheid aan de buitenkant van de ramen laag en aan de binnenkant wordt hij hoog, door onze lichaamswarmte en uitademing. Die warme vochtdruppeltjes worden dus omgezet in condens en dat hecht zich aan de binnenkant van de autoruiten.

Hetzelfde idee zie je ook als je buiten bent in de kou. Als je dan uitademt dan maak je met je adem een wit wolkje. Dit lost gewoon op in de lucht. In de auto gebeurt hetzelfde maar omdat je in een dichte auto zit gaat het witte wolkje zich hechten aan de ruiten. Dus ze beslaan.

Op welke manier kom je van de beslagen autoruiten af?

  • Met een oude handdoek, theedoek of een zeem kun je de ergste nattigheid van je ramen af vegen. Het grootste deel van het vocht neem je zo al weg. De laatste restjes vocht kun je wegkrijgen door je verwarming even voluit op de ramen te laten blazen.
  • Met een schone, droge whiteboardwisser kun je het vocht van je ruiten afvegen. Laat de wisser wel goed drogen tussen de veegbeurten door. Maar doe dat niet in de auto want anders blijft het vocht in de auto hangen. Leg hem thuis even op de verwarming.
  • Met een raamtrekkertje kun je het meeste vocht wegvegen. Houd wel even een oude doek bij de hand om het bij elkaar geveegde vocht op te vangen. Anders loopt het water over je dashboard.
  • Is de condens niet zo heel erg? Start dan je motor en zet je verwarming op de hoogste stand. Richt alle blazers op je ramen, met name op je voorruit. Binnen de kortste keren zijn je ruiten weer schoon.
  • Start de motor en zet de airco vol aan. Zet de blazers op je ramen. Het duurt niet lang voordat je ramen weer helemaal schoon geblazen zijn. Alleen moet je de airco onderweg wel zachtjes aanlaten. Als je hem namelijk uitzet dan komt de condens langzaamaan terug.
beslagen voorruit

Wat kun je doen om condens te voorkomen?

  • Auto’s waarin weinig gereden wordt hebben meer last van condens en dus beslagen ruiten. Degene in huis die de ’tweede’ auto gebruikt is dus meestal de sigaar. Wissel soms van auto, dat kan schelen.
  • In de herfst hopen bladeren zich op onderaan de voorruit, bij de ruitenwissers. Deze belemmeren de luchttoevoer. Die bladeren kun je dus beter regelmatig weghalen zodat er frisse lucht de auto in kan.
  • Het interieurfilter van de auto moet regelmatig vervangen worden volgens de ANWB. Bacteriën en schimmels kunnen zich hierin nestelen en daardoor komt er geen frisse lucht meer door.
  • De rubbers van de deuren of ramen van de auto kunnen slijten. Daardoor kunnen ze kou en vocht doorlaten. En dat betekent weer dat er meer vocht in de auto en op de ramen kan komen. Je doet er goed aan dit jaarlijks te controleren.
  • Heb je ruitschade aan je auto? Laat deze dan verhelpen. Meestal dekt de verzekering de kosten. Ten eerste wil je niet dat je ruit barst of breekt en ten tweede loop je meer risico op vocht in de auto.
  • Maak de binnenkant van de autoruiten regelmatig goed schoon met een doek en afwasmiddel. Hiermee ontvet je de ruiten grondig. Condens hecht zich minder goed op schone ruiten. Het is sowieso aan te raden om de autoruiten aan de binnen- en buitenkant goed schoon te houden voor helder zicht.
  • Een gek trucje om beslagen autoruiten te voorkomen is de volgende: smeer scheerschuim op alle ramen en wrijf het er met een doek goed in. Neem een schone microvezeldoek en neem daarmee alle scheerschuim weer weg. Omdat er een klein, onzichtbaar laagje van de scheerschuim achter blijft krijgt de condens geen kans om zich te hechten aan de ramen.
  • Neem een (oude) sok of vraag een handig iemand met een naaimachine om van een leuk stofje een zakje te maken. Vul dit zakje met kattenbakvulling of rijst. Knoop het uiteinde goed dicht en leg dit zakje op je dashboard onderaan je voorruit. De kattenbakvulling of de rijst neemt goed vocht op en zo voorkom je dat het vocht aan je voorruit gaat kleven. Je moet de vulling van het zakje wel regelmatig vervangen.
  • Er zijn speciale vochtvreters voor in de auto verkrijgbaar. Die leg je op het dashboard onder de voorruit. Ze nemen heel goed vocht op. De indicator die erop zit geeft aan wanneer hij volgezogen is met vocht. De vochtvreters moet je dus wel regelmatig laten drogen op de verwarming in huis, of in de magnetron. Ze kosten wel even wat maar je kunt ze steeds hergebruiken. En dat scheelt weer in de pingping.

ijs op de ramen

Nog een paar tips om je auto droog te houden.

  • Laat geen flesjes drinken in de auto liggen. Die worden namelijk koud en ook vochtig aan de buitenkant. Elke vorm van vocht in de auto moet je proberen te voorkomen.
  • Heb je een natte paraplu of gebruikte voetbalschoenen in de auto liggen? Haal ze er liever uit. Ze drogen ook niet goed in de auto dus je kunt ze beter in huis, in de schuur of onder de overkapping laten drogen.
  • Is je jas nat geworden toen je naar de auto liep? Leg hem dan het liefst in de kofferbak. Vooral als je kofferbak een afgesloten ruimte is dan komt er minder vocht in de rest van de auto. Dus is er minder kans op het beslaan van je autoruiten.
  • Zijn de vloermatten van je auto flink nat geworden? Leg die dan ook eens te drogen in je schuur of garage, of op een droge dag buiten in het zonnetje.
  • Zet op een zonnige dag je autodeuren of alle ramen even lekker een paar uurtjes open. De auto kan dan goed luchten en alle overtollige vocht kan er dan uit. Hoe droger de auto, hoe beter.
  • Staat je auto in de garage geparkeerd? Zet dan je ramen op een klein kiertje ’s nachts. Op deze manier kan hij ook gelucht worden.
  • Ook als je aan het rijden bent op een droge dag kun je de ramen op een kier zetten. Dit zorgt voor luchtstroom in de auto en dus ook voor ventilatie.
 

 

  • H. Nauta

    Vorig najaar heb ik de autoruiten behandeld met scheerschuim conform jullie advies. Nu het voorjaar aanbreekt wil ik ze aan de binnenkant schoonmaken. Het lijkt er op dat dat niet zo makkelijk gaat: er blijft het e.e.a. achter van de “scheerschuimlaag”. Geprobeerd met glassex en zelfs met antikal.
    Hebben jullie ook een tip waarmee dat goed verwijderd kan worden?

  • Kitty Tanis

    Beste H. Nauta,

    Het makkelijkst kun je de scheerschuimlaag op de volgende manier van je autoruit af krijgen:

    Neem een spons, maak die nat en knijp hem uit. Hij moet wel een beetje nattig blijven. Doe er een beetje dreft afwasmiddel op en verdeel dit over de spons. Neem hiermee de autoruit af. Het is denk ik wel handig als je een handdoek bij de hand houdt om de ergste druppels op te vangen.

    Met een raamtrekkertje maak je nu de ruit droog. Tenslotte neem je een theedoek of microvezeldoek en daarmee haal je de laatste druppels weg en wrijf je de ruit nog even na. Als het goed is, is je ruit nu goed schoon geworden.

    Succes ermee!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

3 + veertien =

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close