Huishoudgoeroe.nl



Hoe kun je huishoudelijke taken overzichtelijk plannen?

kalender

Het plannen van de huishoudelijke taken is een bezigheid op zich want het huishouden bestaat uit een heleboel klusjes bij elkaar. En eigenlijk ontkom je er bijna niet aan want iedereen heeft een huishouden te runnen.

Al woon je op kamers in Amsterdam, al huur je een appartement in een dorpje, al leef je in een groot landhuis in de polder of bivakkeer je in een hutje op de hei. Alle klusjes die gedaan moeten worden om er voor te zorgen dat je woning leefbaar en schoon is, vallen onder het huishouden.

Sommige klusjes zijn zo gebeurd, zoals bijvoorbeeld je bed opmaken, de was in de wasmanden doen of het wc-papier aanvullen.

Andere klussen duren iets langer. Neem nou de vaatwasser uitruimen, het speelgoed van je kinderen opruimen of het aanrecht schoon poetsen.

Weer andere werkjes nemen nog wat meer tijd in beslag zoals de badkamer schoonmaken, je huis stofzuigen of de boodschappen in huis halen.

Het is duidelijk dat er alles bij elkaar opgeteld best veel te doen is in huis. En je hoeft er echt niet elke dag uren mee bezig te zijn. Maar het is wel handig als je de klusjes een beetje kunt verdelen over de week.

Als je elke dag een paar dingetjes doet, dan hoef je er niet zo gek lang mee bezig te zijn, en dan kun je toch alles prima bijhouden. Want jij wilt toch ook dat het huishouden op rolletjes loopt?

Maar hoe werkt dat huishouden nu eigenlijk? Moet je bijvoorbeeld eerst opruimen voordat je gaat schoonmaken? Welke klusjes moet je elke dag doen? En welke dingen hoeven niet zo vaak te gebeuren?

Op al die vragen ga ik je een antwoord geven. In de onderstaande lijst zie je hoe je de huishoudelijke taken in kunt plannen. Al is het wel zo dat dit voor iedereen heel persoonlijk is.

De ene persoon vindt het belangrijker dat de ramen en de vloeren goed schoon zijn. Terwijl de andere persoon liever eerst de was wegwerkt en lekker eten op tafel zet. En het maakt natuurlijk ook uit hoe groot je huis is. Een groot kasteel vergt ietsjes meer tijd om netjes en schoon te houden dan een tiny house.

planning

De planning:

Iedere dag:

  • Bed openslaan / opmaken
  • Ramen openzetten om te ventileren
  • Was verzamelen en sorteren in de wasmanden
  • Vaatwasser uitruimen
  • Opruimen van speelgoed / spullen
  • Wasje draaien en ophangen / in de droger doen
  • Wasgoed opvouwen en opruimen
  • Koken
  • Afwassen of vaatwasser inruimen
  • Aanrecht en gootsteen schoonmaken

Twee keer per week:

  • Stofzuigen
  • Boodschappen doen
  • Vlug doekje over wastafel en toilet halen
  • Wc-papier aanvullen
  • Huisdierhokken / -manden schoonmaken

Eén keer per week:

  • Toilet goed schoonmaken
  • Badkamer schoonmaken
  • Boven en beneden stoffen
  • Keukenvloer dweilen
  • Planten water geven
  • Vuilnisbakken legen / kliko aan de weg zetten
  • Weekmenu maken

Elke 14 dagen:

  • Bedden verschonen
  • Strijken
  • Koffiemachine schoonmaken
  • Spiegels schoonmaken
  • Vochtig doekje over je laptop halen
  • Mobiele telefoon schoonmaken
  • Administratie bijwerken

Eén keer per maand:

  • Keuken helemaal schoonmaken
  • Wasmachine schoonmaken
  • Vaatwasser schoonmaken
  • Koelkast schoonmaken
  • Vochtvreters legen
  • Kussentjes van de bank uitkloppen
  • Lege flessen naar de glasbak
  • Waterkoker ontkalken
  • Alle vloeren in huis dweilen

Elke twee maanden:

  • Ramen zemen binnen en buiten
  • Matrassen keren
  • Deuren en lichtknoppen afnemen
  • Oude batterijen en kapotte lampjes wegdoen
  • Frituurpan verschonen / vet vernieuwen
  • Boven op kasten stoffen
  • Toiletblokje vervangen

Elk half jaar:

  • Bergzolder opruimen en stofzuigen
  • Binnenkant keukenkastjes schoonmaken
  • Hoofdkussen / dekbed wassen en drogen
  • Spinnenwebben weghalen

Eén keer per jaar:

  • Vitrage / gordijnen wassen
  • Lamellen / luxaflex schoonmaken
  • Radiatoren stofvrij maken

Indien nodig:

  • Stofzuigerzak vernieuwen
  • Asla van de open haard legen
  • Oven of magnetron boenen
  • Afzuigsysteem nalopen / schoonmaken
  • Mobiele ventilatoren afsoppen
  • Kledingkast nakijken / ruimen

Dit bovenstaande schemaatje voor het plannen van je huishoudelijke taken is een voorbeeld. Je moet deze natuurlijk lekker aanpassen aan jouw eigen situatie. Dit schema kan dienst doen als leidraad. Als je deze planning van huishoudelijke taken naast je agenda legt kun je naar eigen inzicht de klusjes in je agenda inplannen. Zo houd je een duidelijk overzicht en kun je eigenlijk niets vergeten.

Een toelichting op de dagelijkse klusjes.

Zelf vind ik het prettig om mijn bed niet op te maken maar mijn dekbed ’s morgens open te slaan. Daarna zet ik het raam van de slaapkamer op een kier (wel vergrendelen natuurlijk) en zo kunnen de kamer en het bed de hele dag lekker doorluchten. In elke kamer zet ik een raam op een kier of het ventilatierooster een stukje open. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe koud het buiten is. Als het vriest dan laat ik dit een paar uurtjes openstaan en dan doe ik de boel weer dicht om te voorkomen dat later op de dag de ijspegels aan onze neus hangen.

Bij ons thuis staan de wasmanden beneden bij de wasmachine in het washokje. Maar boven hebben we ook een kleinere wasmand in de gang staan. Iedereen gooit ’s avonds en ’s morgens daar zijn vuile was in (meestal dan, pubers vergeten het nog wel eens) en ik neem die wasmand dan ’s ochtends mee naar beneden en sorteer het in de juiste wasmand.

wasmachine

De wasmachine draait meestal ’s nachts (vanwege de goedkope stroom) en als ik ’s morgens ben opgestaan hang ik de was gelijk op. Als het even kan hang ik de was het liefst buiten op. Dan droogt het veel sneller en ruikt het ook nog heerlijk fris. Als het minder mooi weer is dan hang ik de was boven aan het wasrek. Handdoeken, washandjes, sokken en ondergoed slinger ik gelijk in de droger. Dat kost best veel tijd om aan het wasrek op te hangen en daar ben ik dan net weer even te lui voor.

Als de was droog is dan vouw ik het liefst alles netjes en strak op zodat ik het niet hoef te strijken. Want eerlijk gezegd is strijken geen hobby van mij. Als het even kan dan probeer ik daar onderuit te komen. Overhemden en sommige andere kleding moeten wel gestreken worden maar het liefst spaar ik het op en doe ik eens in de maand een strijkuurtje. Meer niet. Dat scheelt trouwens best wel wat tijd en daar word ik dan weer blij van.

Onze vaatwasser programmeren we meestal zo dat hij vroeg in de ochtend klaar is. Voordat ik naar mijn werk ga heb ik hem meestal al uitgeruimd en staan de ontbijtspulletjes er weer in. Zo is de keuken lekker opgeruimd voordat ik de deur uit ga. Dat geeft een lekker voldaan gevoel. En als je dan later op de dag thuiskomt is alles netjes aan kant.

Tijdens het koken aan het eind van de middag probeer ik het aanrecht zo opgeruimd mogelijk te houden. De gebruikte spullen die ik niet meer nodig heb stop ik tijdens het koken al in de vaatwasser. En terwijl de potjes op het vuur pruttelen dek ik gelijk even de tafel. Zo kun je een paar dingen tegelijkertijd doen. Als je een ovenschotel maakt en hij staat uiteindelijk in de oven dan kun je het hele aanrecht al opruimen en schoonmaken voordat je aan tafel gaat.

Na het avondeten ruimen we samen af, gaat alles de vaatwasser in en dan worden de tafel, het kookstel en het aanrecht schoongeboend. Dus eerst even opruimen en daarna schoonpoetsen. Dat is altijd de beste volgorde. Alles is weer aan kant en dan hebben we tijd om te relaxen.

Eén of twee keer per week poetsen?

Stofzuigen doe ik soms één keer maar meestal twee keer per week. Als je harige huisdieren hebt dan doe je het waarschijnlijk nog wel wat vaker. Die schattige pluizenbollen laten nog wel eens wat plukjes haar voor je achter. Wat je ook tussendoor kunt doen is met een rubbere bezem of vloerwisser even het ergste vuil weghalen. Het hoeft tenslotte niet iedere dag perfect schoon te zijn.

Eén keer per week maken we gezamenlijk een weekmenu. Dan heeft iedereen een inbreng in wat we eten die week. En zo krijg je ook veel minder discussies aan tafel omdat de kinderen iets misschien niet lusten.

Naar aanleiding van ons weekmenu haal ik de wekelijkse boodschappen in huis. Ik maak altijd een boodschappenlijstje want als ik het uit mijn hoofd moet doen dan komt er niks van terecht. Erg makkelijk want zo kun je niks vergeten. Halverwege de week haal ik nog wat verse groente voor de tweede helft van de week en nog wat melk. Zo hoef ik dus niet vaak naar de supermarkt en dat scheelt tijd.

supermarkt

De badkamer en de wc maak ik meestal één keer in de week goed schoon. Het hele huis wordt ook elke week gestoft. Maar ook hier geld: ik pas het werk aan de omstandigheden aan. Als er zoals afgelopen zomer een hittegolf is die een week aanhoudt, dan geloof ik het allemaal wel. Dan staat het huishouden op een zeer laag pitje, een waakvlammetje zogezegd.

Onder normale omstandigheden haal ik naast de gebruikelijke klussen halverwege de week een snel schoonmaakdoekje over de wastafels en de wc-brillen. Zijn ze toch weer even fris. En dan vul ik ook even het wc-papier bij.

De keukenvloer mag elke week wel een sopje krijgen. Ook de vuilnisbakken leeg ik minimaal eens per week en de planten krijgen ook wekelijks een plonsje water.

Als je huisdieren hebt dan mag je twee keer per week even de slaapplek van je dieren nalopen en schoonmaken.

Klusjes voor iedere veertien dagen.

De bedden verschoon ik elke veertien dagen. Indien nodig (tijdens die hittegolf met bijbehorende plaknachten bijvoorbeeld) doe ik het vaker.

Onze laptop en mobiele telefoons worden vaak gebruikt. En dit zijn nou juist de voorwerpen die we wel eens vergeten om schoon te maken. Maar het is best belangrijk omdat we de hele dag door van alles met onze handen aanraken en dat komt dus ook op je telefoon terecht.

Spiegels boen ik om de veertien dagen. De administratie doe ik ook om de week zodat het goed bijgehouden wordt. Strijken doe ik zelf erg weinig maar als je van mooi gestreken kleding houdt kun je dit het beste regelmatig doen voordat de stapel strijkgoed boven jou uit groeit.

Mijn man drinkt aardig wat kopjes koffie op een dag. Dus de koffiemachine mag eens in de zoveel tijd ook wel even goed schoon gesopt worden. Als de koffiespetters en vingerafdrukken weg geboend zijn ziet het er weer appetijtelijker uit.

Wat moet ik maandelijks schoonmaken?

De keuken maak ik eens in de maand helemaal schoon. Je hebt altijd wat vettige aanslag door het koken en dat moet toch even een schoonmaakbeurtje krijgen.

Bij de vaatwasser en de wasmachine en droger maak ik de rubberen randen eens in de maand schoon. Ook draai ik dan een schoonmaakprogramma met speciaal schoonmaakmiddel voor de desbetreffende apparaten.

In de koelkast staan allemaal etenswaren waarvan we niet willen dat ze bederven. Dus een sopdoekje door de koelkast halen is geen overbodige luxe op zijn tijd. Kun je gelijk even kijken of je nog spullen moet weggooien die over de datum zijn.

koelkast schoonmaken

Vochtvreters legen, de kussentjes van de bank uitkloppen en de waterkoker ontkalken zijn klusjes die maar een paar minuten van je tijd kosten. Zelf doe ik dit altijd op de eerste van de maand.

Lege flessen en glas verzamel ik in een doos en die neem ik dan mee als ik boodschappen ga doen. Bij de supermarkt lever ik de statiegeldflessen in in de automaat en het glas gaat in de glasbak.

Het is erg prettig als alle vloeren eens in de maand even gedweild worden. Zeker als je schoenen draagt in huis.

Elke twee maanden.

Ramen zemen is iets dat weersafhankelijk is. Als het gestormd heeft zal je het waarschijnlijk wat vaker doen dan wanneer het gewoon mooi weer is. Maar gemiddeld doe ik dit het liefst vijf of zes keer per jaar.

De matrassen van onze bedden keer ik elke 2 maanden om. Zo gaan ze langer mee.

Deuren en lichtknopjes loop ik even langs om ze af te nemen. Als je dat bijhoudt kost het niet zo veel tijd. Toiletblokjes vervang ik als ze bijna op zijn. Dan ruikt het weer heerlijk fris.

Lege batterijen en kapotte lampjes verzamel ik in een doos in de schuur. Als die vol raakt dan neem ik ze mee en lever ze in bij de supermarkt in de daarvoor bestemde bakken.

Bovenop de kasten woont niemand, zei mijn vader altijd. Zelf stof ik maar eens in de twee maanden bovenop de kasten. En eerlijk gezegd haal ik het stof dan weg met de stofzuiger. Veel effectiever en toch weer lekker schoon.

Wij gebruiken de frituurpan niet zo vaak meer. Als je regelmatig frituurt dan zal je het vet wat vaker moeten vernieuwen. Als er erg veel kruimels van bijvoorbeeld kroketten op de bodem liggen en het vet wordt donker dan is het tijd om het oude vet te vervangen.

Klusjes die één of twee keer per jaar gedaan mogen worden.

De bergzolder en zoals bij ons de kelder zijn ruimtes waar je maar weinig komt. Die worden dus ook niet zo vuil. Twee keer per jaar een schoonmaakrondje doen is dan waarschijnlijk al voldoende.

Keukenkastjes kun je allemaal tegelijk in één grote schoonmaakbeurt schoonmaken of je doet er elke maand een stuk of twee. Wat jij het fijnste vindt.

Je dekbed en hoofdkussen hebben wel een paar wasbeurtjes per jaar nodig. Je slaapt er iedere nacht op en onder, dus is het wel fijn om ze fris te houden. Als je ze wast op een zonnige en warme dag dan kun je ze na het wassen heerlijk buiten drogen.

Spinnenwebben haal ik weg door met een plumeau even alle hoekjes in huis af te nemen. En ook rond de lampen vind ik regelmatig van die slierterige spinnenwebben.

Raamdecoratie en radiatoren hoeven niet vaak schoongemaakt te worden. Een keer afstoffen en een sopje erover en je kunt er weer een hele tijd tegen. Alleen in de keuken en badkamer mag je het wel een keertje extra doen.

Alleen schoonmaken als het echt nodig is.

Als je een groot huis moet stofzuigen of je hebt huisdieren, dan zit je stofzuigerzak gauw vol. Maar als het goed is geeft je stofzuiger vanzelf aan wanneer de zak vervangen moet worden. Of misschien heb je wel een stofzuiger zonder zak. Dan zie je gauw genoeg dat het reservoir vol begint te raken en kun je hem gemakkelijk legen in de vuilnisbak.

man stofzuigen

In de winter zet je regelmatig de open haard aan. De asla kun je het beste na elke keer stoken (als alles afgekoeld is natuurlijk) leegkiepen in de kliko. Daarna nog even een borsteltje erdoor en hij is weer schoon.

De oven of magnetron hoeft niet echt vies te worden. Maar als je iets geknoeid hebt is het wel verstandig om hem naderhand gelijk schoon te maken anders brand de vuiligheid vast aan de wanden of de bodem. Bij mij thuis ‘vergeten’ ze nog wel eens dat er geknoeid is en sta ik dus met enige regelmaat de oven te schrobben.

Veel moderne huizen hebben een balans ventilatie systeem. Ook die moet wel eens schoongemaakt worden. Hoe vaak dat moet dat kan de installateur je vast vertellen.

Als je in de zomer een ventilator aan hebt staan zal je zien dat hij best gauw stoffig wordt. Haal hem dan even uit elkaar en maak hem schoon als je ziet dat hij vies is. Zo kan hij weer lekker schone en frisse lucht door je kamer blazen.

Bij het wisselen van de seizoenen is het wel makkelijk om even door je kledingkast te spitten. Als je kleding tegenkomt die je al lang niet meer gedragen hebt of het is versleten dan kan je het wegdoen. Goeie kleding kan in de kledingcontainer en kapotte kleren kun je nog als oude lap gebruiken. Voor bijvoorbeeld je verfklusjes.

Huishoudelijke taken plannen!

Even kort samengevat is het bovenstaande schema dus een leidraad voor jou. Als je kinderen in huis hebt rond hobbelen is het aantal klusjes dat je moet doen wel even anders dan wanneer je alleen woont. Dus gebruik de lijst als basis en pas het lekker aan jouw eigen situatie aan.

Zoals ik eerder al eens zei, ik ben gek op lijstjes en voor mij werkt dit lijstje goed omdat ik anders hoogstwaarschijnlijk dingetjes vergeet. Door de huishoudelijke taken goed te plannen heb ik alles gelukkig weer op een rijtje. Qua huishouden dan…

Dit artikel bevat affiliate links. Ik plaats alleen affiliate links van producten waar ik zelf achter sta. Als je via die affiliate links een bestelling doet bij bijvoorbeeld Bol.com dan wordt dat zeer gewaardeerd. Het kost jou niks extra’s en ik krijg daarvoor een kleine commissie. Op die manier kan ik deze website onderhouden. Alvast bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.